Linus Wahlgren läser in litteraturhistoriens hetaste och mest romantiska ögonblick!

Linus Wahlgren

Lagom till vårt ettårsjubileum, den 14 februari, inleder vi nu vår klassikerutgivning, inläst av Linus Wahlgren. BLANCHE har valt ut scener eller kapitel ur litteraturhistorien som är extra romantiska eller erotiskt kittlande.

Jag blev väldigt glad när jag fick förfrågan från BLANCHEstories att läsa in just klassiker. Min personliga favorit är Dracula av Bram Stoker. Där möts både det farliga och erotiska på samma gång”, säger Linus Wahlgren, skådespelare och musikalartist som senast setts i bland annat Katt på hett plåttak på Maximteatern i Stockholm och som i år också är aktuell med nya säsonger av TV-serierna Udda veckor och Partisan. Han är även en av deltagarna i höstens Över Atlanten, som lämnade hamnen igår.

Vi hoppas att denna satsning gör att fler får upp ögonen för klassiker och inser att de inte alls behöver vara vare sig torra eller svåra att ta till sig. Att vi ger ut valda ögonblick i klassikerna gör att lyssnaren kan närma sig ett verk de kanske inte tidigare vågat sig på, och på de 10–15 minuter våra noveller består av hinner de bilda sig en uppfattning av huruvida de sedan vill läsa hela verket. Erotik och romantik är teman som är ständigt aktuella och berör alla människor, och vi vill visa att det alltid varit en aktiv del av litteraturen”, säger Beatrice von Schwerin, CEO och grundare av BLANCHEstories.

Urvalet består av våra personliga favoriter, men vi har också försökt få till en bredd i såväl hethet som tidsepoker. Vår ordinarie utgivning spänner från flört via romantik till erotik, och det har vi eftersträvat även i detta urval. Det ska finnas något för alla! Att titlarna blivit just klassiker säger något om dess tidlöshet och hur de kan vara lika aktuella för människor idag som när de skrevs”, säger Lisa Leuhusen, CMO och grundare av BLANCHEstories.

Klassikerna kommer släppas kontinuerligt under året, och allra först ut är en kvartett bestående av följande titlar:

Dracula av Bram Stoker

Anna Karenina av Lev Tolstoj